آموزش اینترنت و اخبار اینترنتی

همه چیز درباره اینترنت ( آموزش و اخبار و معرفی جاهای جالب اینترنت )

آموزش اینترنت و اخبار اینترنتی

همه چیز درباره اینترنت ( آموزش و اخبار و معرفی جاهای جالب اینترنت )

سرویس جالب Spokeo برای آگاهی از کارهای دوستان

Spokeo، سرویس جالبی برای آگاهی از کارهای دوستان در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

 

کسانی که از فیس‌بوک استفاده کرده‌اند و به آن دسترسی دارند، می‌دانند که یکی از ویژگی‌های اعتیادآور آن، News Feed است. با استفاده از News Feed هر کسی می‌تواند از کارهای دوستانش در این شبکه اجتماعی مطلع شود، مثلا می‌تواند ببیند دوستانش چه اپلیکیشن‌هایی اضافه کرده‌اند و یا عضو چه گروه‌هایی شده‌اند.

چقدر خوب بود اگر چنین چیزی را می توانستیم برای همه وب داشته باشیم تا در جریان کارهای دوستانمان در وب قرار بگیریم. مثلا من غالبا پست‌های دوستان وبلاگی‌ام را می‌خوانم، اما اگر آنها عکسی در فلیکر آپلود کنند و یا لینکی در سایت دیگ بدهند، مطلع نمی‌شوم، نمی‌دانم در فیس‌بوک چه می‌کنند، از توییترنگارهای آنها هم بی‌اطلاع می‌مانم!

این روزها تعداد سایت‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود و سرکشی روزانه به همه آنها واقعا غیرممکن است، اما «هریسن تنگ»، مؤسس سایت Spokeo می‌خواهد همین کار را ممکن و آسان کند.

 spokeo_logo.jpg

او سرویسی درست کرده است به نام Spokeo 2.0. این سایت در نگاه اول شبیه یک خبرخوان feed reader است، تنها تفاوتی که Spokeo با یک خبرخوان عادی دارد این است که به جای آخرین نوشته‌های سایت‌ها و وبلاگ‌ها، کارها و اعمال دوستان شما را در بیش از 30 سایت اجتماعی رصد می‌کند، سایت‌هایی مثل Bebo, Digg, Facebook, Flickr, Hi5, imeem, Last.fm, LinkedIn, MySpace, Pandora, Slide, StumbleUpon, Twitter, Windows Live Spaces, Yelp, YouTube.

کار با این سایت ساده است، بسته به اینکه از کدام سرویس ایمیل استفاده می‌کنید، نام کاربری و پسورد خود را در جی‌میل، یاهو یا هات‌میل می‌دهید، سایت به صورت خودکار آدرس‌های میل موجود در حساب‌های کاربری شما را پیدا می‌کند و بعد در 30 سایت اجتماعی به دنبال آن آدرس‌های میل می‌گردد.

واقعا جالب است که بدانید که کدام یک از دوستانتان از کدام یک از این سایت‌های استفاده می‌کنند: چه عکس‌های آپلود می‌کنند، چه لینک‌هایی می دهند، چه چیزهایی در توییتر می‌نویسند.

همانطور که در این عکس می‌بینید، سایت از لحاظ  ظاهری دقیقا شبیه یک خبرخوان است، به جای نام سایت‌ها، نام دوستانتان را می‌بینید:

 spokeo-arrington-small.jpg

به علاوه شما می‌توانید، آدرس میل هر شخصی که دوست داشتید را به حسایتان در Spokeo اضافه کنید، تا ببینید در وب چه کارهایی می‌کنند. من قصد دارم اگر فرصت کنم میل بلاگرهای آی‌تی معروف را اضافه کنم تا کاملا در جریان کارهایشان در سایت‌های اجتماعی قرار بگیرم.

Spokeo نمی‌خواهد یک شبکه اجتماعی دیگر درست کند، تنها می‌خواهد ابزاری باشد برای رصد شبکه‌های اجتماعی دیگر.

JavaScript چیست؟

JavaScript چیست؟

 

در اولین روزهای تاسیس مجمع جهانی وب (World Wide Web) دستورات HTML بسیار ساده و آسان بود, بطوریکه فراگیری فرامین مورد نیاز بیشتر از چند روز طول نمیکشید ولی هنگامی که Web, شروع به پیشرفت نمود, طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید. سپس از آنجاییکه صفحات وب, بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند, طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند, در نتیجه استفاده از دستورات HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت مفهوم JavaScript JavaScript دقیقا یک زبان برنامه نویسی میباشد که به وسیله آن میتوان بین کاربر و سایت ارتباط برقرار نمود.
توجه داشته باشید که استفاده از JavaScript در صفحات Web نیازی به نوشتن اسکریپتها نداشته و میتوانید اسکریپتهای موجود در شبکه اینترنت را کپی و در مکان مورد نظر با ایجاد تغییرات مورد نیاز استفاده کنید, اما در صورتیکه یک برنامه نویس باشید با استفاده از این سایت خواهید توانست اسکریپتهای مورد نظرتان را بنویسید. قابلیت JavaScript به وسیله جاوا اسکریپت میتوان قابلیتهای بیشماری از قبیل ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت به صفحه Web اضافه نمود. مثلا سایتهایی را مشاهده نمودید که با قرار گرفتن نشانگر موس بر روی دکمه مورد نظر بصورتی متفاوت (برجسته, تغییر محتویات درون دکمه) نمایش داده میشود, این عمل توسط JavaScript انجام شده و به این تکنیک rollover گفته میشود.
به وسیله rollover میتوان حالتی ایجاد نمود تا اطلاعات وارد شده توسط کاربر درون فرمها بطور صحیح باشند و در نتیجه در زمان و هزینه مربوط بتوان صرفه جویی نمود. میتوان محاسبات لازم و مورد نیاز عددی را بدین وسیله در دستگاه کاربر و بدون نیاز به هیچ گونه فرایندی در serverها انجام داد تفاوت بین برنامهای server-side و client-side بدین گونه است که در برنامه server-side برنامه توسط CGI در خود serverها اجرا میشود مانند: برنامه ASP ولی در برنامه های client-side برنامه در دستگاه کاربر اجرا خواهد شد. از دیگر فرمت ها و قابلیتهای JavaScript میتوان, صفحات HTML را بر اساس عمل کاریر نمایش داد.
فرض کنید که یک سایت آژانس مسافرتی را باز کرده و مقصد خود را هاوایی انتخاب کنید, بوسیله اسکریپت میتوان آخرین اطلاعات مسافرتی مورد نیاز برای هاوایی را در صفحه ای جدید مشاهده نمایید. به وسیله این برنامه میتوان بر browser کنترل انجام داد و پنجره های جدیدی را باز نمود, جعبه های پیغام را به کاربر اعلام نمود و بر روی قسمت status bar پنجره browser پیغام مخصوصی را نمایش داد. همچنین بخاطر وجود قابلیتهای ویژه ای که در این نوع برنامه نویسی وجود دارد میتوان ساعت, تقویم و هر برنامه زمانی دیگری نیز تهیه کرد.

● JavaScript یک برنامه Java نیست.
برخلاف شباهت اسمی موجود برنامه Java و JavaScript, هیچگونه شباهتی بین این دو برنامه وجود ندارد Java یک زبان برنامه نویسی بسیار کامل پیشرفته ای است که توسط شرکت sun microsystem تهیه شده و با استفاده از آن که نسل بعدی برنامه های c و ++c میباشد, میتوان تمامی برنامه مورد نیاز را نوشته و در ضمن قطعات الکترونیکی استفاده کننده را نیز کنترل نمود. از خاصیتهای دیگر Java اجرای برنامه نوشته شده توسط آن در تمامی مکانها با هرگونه سیستم عامل از قبیل Windows, Unix, Mac os میباشد. اساس Java در برنامه های client-side برای ایجاد appletها میباشد, این برنامه های کوچک توسط شبکه اینترنت دریافت شده و درون خود browserها اجرا میشوند بطوریکه بعلت وجود قابلیت همه گیر Java, این برنامه در تمامی browserهایی که قابلیت اجرای Java را دارند, کار میکنند.

کارمندان دانش در گوگل

کارمندان دانش در گوگل



 

استفاده از "کارمندان دانش" کلید موفقیت در ربع آتی قرن است واز این کلید اینک در گوگل استفاده می شود.در گوگل، پیتر دراکر، مدیری بود که چگونگی مدیریت نسل جدید "کارمندان دانش" را به خوبی می دانست.
وی این واژه را در سال ۱۹۵۹ ابداع کرد و عقیده داشت که کارمندان دانش باور دارند که حقوق می گیرند تا موثر باشند نه این که تنها از ساعت ۹ تا ۵ بعدازظهر کار کنند، و چنین کسب و کارهای هوشمند موانع موجود بر سر راه کارمندان دانش را از بین می برد.
آن هایی که موفق می شوند بهترین ها را در اختیار خود داشته و مهمترین عامل برای نفع رقابتی را در ۲۵ سال آتی تامین خواهند کرد. دراکر در مورد نحوه استفاده از این نیروها در گوگل توضیح می دهد:در گوگل، ما به دنبال آن منفعت هستیم. مدیریت ناموفق کارمندان دانش مبحثی است که ما در مورد آن جلسات متعددی برگزار می کنیم زیرا کسانی که آن را به درستی انجام ندهند حذف خواهند شد. ما به ایده های خوبی رسیده ایم و به آن ها فکر می کنیم. در ذیل، ده اصل کلیدی که ما برای موثرتر نمودن کارمندان دانش خود استفاده می کنیم آمده است. همانند اکثر شرکت های تخصصی، اکثر کارمندان ما را مهندسان تشکیل می دهند بنابراین بر این گروه تمرکز داریم اما برخی از سیاست ها برای تمام کارمندان دانش ما به کار می رود.

▪ استخدام توسط کمیته:
هر فردی که برای مصاحبه به گوگل می آید، با حداقل نیم دوجین از افراد از لحاظ مدیریتی و امکان همکاری مصاحبه می کند. تمام نظرات مورد بررسی قرار گرفته تا روند استخدام عادلانه بوده و براساس بالاترین استانداردها صورت گیرد. درست است که زمان بیشتری می برد اما ارزش دارد. اگر کارمندان بزرگ و ارزشمندی استخدام کنید و آن ها را درگیر روند استخدام نمایید، کارمندان بزرگتر و ارزشمندتری به دست خواهید آورد. ما از زمان تاسیس گوگل از این روش حلقه ای استفاده می کنیم و نتایج عظیمی به دست آورده ایم.

▪ فراهم آوردن تمام نیازهای کارمندان:
همان طور که دراکر می گوید: "هدف از بین بردن موانع موجود بر سر راه آنان است." ما مجموعه ای از منافع حاشیه ای و استاندارد را برای یک مهندس سخت کوش و فعال فراهم آورده ایم که برخی از آنان به شرح زیرند: تسهیلات عالی برای صرف غذا، ورزشگاه، رختشوی خانه، اتاق های ماساژ، آرایشگاه، کارواش، خشک شویی، تورهای مسافرتی و....برنامه نویسی که کدنویسی می کند، خود نمی خواهد زمانی را صرف شستن البسه خود کند، بنابراین ما این کار را برای وی انجام می دهیم.
تراکم: تقریبا هر پروژه در گوگل یک پروژه تیمی است و تیم ها نیاز به ارتباط با هم دارند. بهترین روش این است که اعضای تیم در فاصله کمی از هم قرار گیرند. نتیجه این است که همه در دفترها شریک هستند. در اینصورت، زمانی کهک برنامه نویس می خواهد با همکار خود در ارتباط باشد نیازی به تلفن، ایمیل و انتظار برای پاسخ به هر یک نیست. البته، اتاق های کنفرانس زیادی وجود دارد که افراد می توانند برای بحث در مورد مسائل جزئی تر استفاده نمایند. حتی مدیرعامل نیز دفتری برای کنفرانس ها به اشتراک گذاشته است! نشستن در کنار کارمندان دانش تجربه ای بسیار علمی و موثر است.

▪ تسهیل در همکاری و هماهنگی:
از آن جایی که اعضای تیم تنها چند قدم با هم فاصله دارند، ایجاد هماهنگی در پروژه ها بسیار آسان است. علاوه بر نزدیکی فیزیکی، هرکدام از افراد گوگل هفته ای یکبار، ایمیل کوتاهی به گروه خود می زند تا آن ها را از کارهایی که انجام داده، مطلع سازد. این امر، به افراد اجازه می دهد تا از روند کار دیگران مطلع بوده و پیشرفت و همزمانی گردش کار را کنترل نماید.

▪ استفاده از محصولات خود:
کارمندان گوگل از ابزارهای شرکت استفاده می کنند. یکی از این ابزارها وب و هر صفحه از آن است. همچنین از محصولاتی که قرار است عرضه شوند استفاده می شود، به عنوان مثال، یکی از دلایل موفقیت Gmail آن است که در زمانی که هنوز نسخه بتا بود، ماه ها در گوگل استفاده می شد. استفاده از ایمیل در هر سازمانی حیاتی است، بنابراین Gmail به صورتی درآمد که تمام نیازهای مشتریان ما - کارمندان دانش - را برآورده می کند.

▪ تشویق خلاقیت:
مهندسان گوگل می توانند تا ۲۰ درصد از زمان خود را به پروژه های مورد انتخاب خود اختصاص دهند. البته، روند موافقت و نظارت نیز وجود دارد، اما به طور اساسی هدف خلاق بودن و خلاق ماندن افراد است. یکی از رموز کار ما این است که جعبه پیشنهاداتی داریم که همه می توانند ایده های خود را در آن وارد کنند. این نرم افزار اجازه می دهد افراد نظرات خود را در مورد ایده ها گذاشته تا بهترین ایده ها در بالا نمایش داده شوند.

▪ کوشش برای رضایت عمومی:
در گوگل، مدیریت نقش نظارت دارد و نه دیکته کننده تصمیمات! کسب رضایت عموم اصولا زمان بیشتری می برد اما در نهایت تیمی موافق و تصمیماتی بهتر ایجاد خواهد شد.

▪ بدخواه نباشید:
در مورد شعار گوگل بحث ها و نوشته های زیادی وجود دارد و ما می خواهیم بخصوص در مرتبه مدیریت با آن زندگی کنیم. همان طور که می دانیم همه افراد نسبت عقاید و نظریات خود احساسات پرشوری دارند اما کسی در گوگل از روی عصبانیت صندلی پرت نمی کند. ما محیطی متشکل از مرز بین افراد و احترام متقابل داریم، نه محیطی متشکل از افرادی که فقط "بله قربان" می گویند.

▪ تصمیمات براساس داده ها:
در گوگل، تقریبا تمام تصمیمات براساس تحلیل های کمی است. ما از سیستم های مدیریت اطلاعات هم در سطح اینترنت و هم داخلی استفاده می کنیم. ما یک دوجین تحلیلگر داریم که اطلاعات را بررسی، معیارهای کارایی را تحلیل و از روش هایی استفاده می کنند تا اطلاعات ما را هرلحظه به روز نگه دارند.

▪ ارتباطات موثر:
هر جمعه جلسات معرفی و پرسش و پاسخ برگزار می کنیم. این جلسات به مدیریت امکان اطلاع از وضعیت کارمندان دانش و بالعکس را می دهد. گوگل به طور چشمگیری بیشترین اطلاعات را در سازمان خود داشته و کمترین نفوذ اطلاعات را نیز دارا است.

مشکل یک پزشک با «ملکه همه گوگلرها»!

مشکل یک پزشک با «ملکه همه گوگلرها»!

 

haig_1108.jpg

یک ماه پیش، «تایم» مقاله‌ای نوشته بود با عنوان When the Patient Is a Googler یا وقتی یک بیمار گوگلر است. (اهل جستجو در گوگل است)
این مقاله به وسیله دکتر اسکات هیگ Scott Haig، استادیار ارتوپدی دانشگاه کلمبیا نوشته شده بود. او مقاله‌اش را با توصیف «سوزان»، بیماری که که به نظر می‌رسید هنگام صحبت تلفنی با دکتر هیگ مشغول گوگل کردن این پزشک است، شروع کرده است.
دکتر هیگ این خانم را به سبب اطلاعاتی که از اینترنت به دست آورده بود، تحقیر کرده بود، فرزندش را یک هیولای کوچک و خود سوزان را به سبب سؤال‌های زیادی که بعد از مطالعه منابع اینترنتی داشت، یک مزاحم نامید.
سوزان حتی دکتر هیگ را با جستجوهای اینترنتی انتخاب کرده بود، او اطلاعات خوبی در مورد تحصیلات این پزشک داشت، یک مقاله او را خوانده بود، وابستگی او را به دانشگاه می‌دانست و می‌دانست او در کجا زندگی می‌کند.
اما مشکل اصلی دکتر هیگ با این بیمار، اطلاعاتش نبود. این روزها به سادگی می‌شود اطلاعات زیادی را با جستجوی اینترنتی علایم و نشانه‌های بیماری‌ها به دست آورد. اما آیا هر کسی مهارت و تجربه فهم این اطلاعات را دارد؟
مقاله دکتر هیگ، خشم اشخاصی را که باور داشتند بیماران می‌توانند و باید خود را به اسلحه دانش مجهز کنند، برانگیخت. یکی از این افراد خانم «مری شامون»، صاحب یک وبلاگ محبوب در مورد بیماری‌های تیروئید در سایت About.com بود. او در این وبلاگ نوشت که پزشکانی نظیر دکتر هیگ احساس می‌کنند که از جانب بیمارانی که اطلاعات زیادی از اینترنت به دست آورده‌اند، تهدید می‌شوند.
دکتر هیگ در آخر مقاله‌اش در تایم نوشت که طبابت بیمار خانم سوزان را نپذیرفت و او را به پزشک ارتوپد دیگری معرفی کرد.
اما همه پزشکان مثل دکتر هیگ عمل نمی‌کنند، پزشکانی هم مثل دکتر «وس دیموف» دارنده وبلاگ Clinical Cases and Images هم هستند که بیماران را تشویق می‌کنند، در مورد بیماری‌شان تحقیق کنند.
این بلاگر پزشک در پستی که در مورد همین مطلب نوشته، لینکی هم به این پست وبلاگ رسمی گوگل داده است که در آن نوشته شده است که خود گوگل چندان با استفاده از «گوگل» به عنوان یک فعل موافق نیست. این را می‌دانستید؟

چطور کلمه عبور خود را حفظ کنیم؟

چطور
کلمه عبور خود را حفظ کنیم؟
 


حتما شما هم این جمله را از مسئول کامپیوتر یا شبکه یا افراد متخصص در کامپیوتر شنیده‌اید:
"کلمه عبور خود را به دیگران ندهید" یا جمله‌هایی شبیه به این مبنی بر حفظ و نگهداری از کلمه عبور. دلیل این همه اصرار و جمله‌های تکراری چیست؟ و چرا ما باید کلمه عبور خود را از همکار یا هر فرد دیگری پنهان نگهداریم؟
بدون شک، تمام کاربرانی که تا به حال با کامپیوتر کار کرده‌اند،[ چطور با کامپیوتر کار کنیم؟] می‌دانند که فایل‌ها، تنها اجزاء دارای ارزش در کامپیوتر هستند [چند نکته درباره کامپیوتر]‌ که در صورت از بین رفتن، شاید هرگز قابل برگشت نباشند. به طور کل، انواع مختلف فایل‌هایی که یک کاربر در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته برای خود تولید یا جمع‌آوری می‌کند، به عنوان سرمایه‌ایی برای او محسوب می‌شود. چنانچه این فایل‌ها مربوط به محیط کار یا پروژه‌های کاربر باشد، ادامه کار او به آنها بستگی دارد و چنانچه مربوط به مسائل شخصی باشد، می‌تواند زندگی و آرامش شخص را به خطر بیاندازد. همانطور که اکنون حفظ رمز کارت‌های اعتباری برای همه افراد ضروری است (به دلیل ارتباط مستقیم با سرمایه) بدیهی است با بالا رفتن ارزش اطلاعات دیجیتال، لزوم حفظ و نگهداری از رمز نیز امری واجب خواهد شد.

                                                                                                                         ادامه...